Motiváció a gyerekeknél - hogyan fejlesszük az örömmel való tanulást?

Motiváció a gyerekeknél - hogyan fejlesszük az örömmel való tanulást?

Az új dolgok tanulása kulcsfontosságú a gyerekeknél a sikerek és elégedettség eléréséhez a jövőben. Valamelyik gyerek gyorsan tanul, valakinek motivációra van szüksége. Arról, hogyan elérhető a gyerekeknél, hogy a tanulásban a szórakozást és lehetőségeket lássák, kérdeztük Mgr. Nikola de Almeida pszichológust.  

Melyek az alapelvei a kisgyerekek motivációjának? Hogyan tudják a szülők vagy pedagógusok ezeket az alapelveket alkalmazni?

A motiváció egy olyan pszichológiai folyamat, amely beindítja az ember valamely viselkedését. Számos szerző szerint értelem- és irányadó, mások szerint olyan mozgatóerő, amely a magán, iskolai, munkahelyi és más célok eléréséhez vezet. A szülőknek és tanároknak a gyerek érdeklődése és hobbija alapján kellene kihasználnia a motivációs elemeket. A kisebb gyerekeknél a szülő a legnagyobb példakép. Sok esetben a gyermek játék közben is utánozza a szülők viselkedését és mindennapos tevékenységeit, amelyeket megfigyelt. Ha a szülők vagy tanárok ismerik a gyerek érdeklődési körét, mit csinál szívesen, milyen a tanulási stílusa, akkor olyan tevékenységeket és napi programot alakíthatnak ki, amelyben a gyereknek lehetősége van pihenni, tanulni és szórakozni is.

Fontos figyelembe venni a gyerekek személyiségi különbségeit? Mire kell odafigyelni?

Természetesen igen. Ha az osztályban van olyan tanuló/gyerek, aki szereti a mozgást, az biztos jobban értékeli a mozgást igénylő tevékenységeket, például a bemelegítést. A másik oldalon az a gyermek, aki szívesen rajzol, inkább a rajzzal és festéssel kapcsolatos tevékenységeket részesíti előnyben. A szülőknek és tanároknak is ismerniük kellene a gyerekek személyiségi különbségeit és azok alapján alakítani az egyes tevékenységeket, vagy motivációs elemeket igazítani az egyes tevékenységekhez. Azokat a tevékenységeket, amelyeket a gyerek nem szeret annyira, jó olyanokkal felváltani, amelyek érdeklik. Úgyhogy például ha egy gyermek szeret olvasni, de nem szeret írni, akkor motiválható azzal, ha az írásbeli feladatok után a szülővel vagy tanárral elolvasnak egy mesét, amelyet ő maga választhat ki. Fontos odafigyelni viszont arra, hogy ezt a módszert ne használja ki a gyermek, de tudja, hogyha elvégzi amit kell, utána valamilyen jutalmat kap.

Hogyan változik a gyerekek motivációja az egyes korcsoportok szerint? Fontos a gyerekek korához igazítani a motivációs módszereket?

Személy szerint úgy gondolom, hogy a kisgyerekeket a legkönnyebb motiválni. A motivációjuk elsősorban azon alapszik milyen dolgokat szeretnek, vagy kivel töltenek szívesen időt. Minél idősebbek, annál nehezebb őket motiválni. Sokszor ajánlott változtatni a tanulási módszereken, ami segíthet a szülőknek és tanároknak a gyerekek és diákok motiválásában.

Segíthetnek a gyerekek tanulásra való motiválásában a kínálatunkban lévő oktató játékok is? Ha igen, melyek például?

Egyértelműen igen, ha helyesen vannak használva és a velük való játékot a szülők vagy tanárok egyengetik. 

Gyakorlatból tudom, hogy abban az óvodában, ahol dolgoztam, nagyon kedveltek voltak a Rainbow keepers színes tapadókorongjai, amelyeket színek szerint csoportosítottunk és különböző geometriai alakzatokat, betűket, vagy számokat hoztunk létre. Sokszor használják különböző óvodákban és az alsó tagozaton a Colormag mágneses építőjátékot, amely fejleszti a motorikát és a pontosságot, erősíti a logikus gondolkodást, és ösztönzi a fantáziát és a kreatív gondolkodást.

Melyek a leggyakoribb hibák egy iskolai pszichológus szerint, amelyeket a szülők elkövetnek gyerekeik motiválása közben? 

Nekem úgy tűnik, hogy manapság a szülők egyre nagyobb dolgokkal próbálják a gyerekeket motiválni, ezek is legtöbbször materiális jellegűek. Sokszor elég kis dolgokkal kezdeni, mint például a kedvenc tevékenységével, vagy együtt töltött idővel motiválni.

Mi a legjobb módja a hosszan tartó motivációnak a gyerekeknél a tanulásra?

Nem létezik legjobb, vagy biztos módszer. Minden egyes gyerek más és ezért más is az a módszer, ami hosszan motiválná. A leggyorsabban a szülők jönnek rá ezekre a módszerekre, legalábbis a szülőktől elvárandó, hogy leggyorsabban rájöjjenek. A szülők után az egyes gyerekekre legjobban ható motivációs módszert a tanárok azonosítják.

Véleménye szerint mi a 3 legjobb tanulásra való motiváció a gyerekeknél?

Nem tudom, hogy módszernek nevezhető-e, de szerintem a leghatékonyabb, ha a tanulásba részt vesz a szülő is, legalább az alacsonyabb korosztályoknál. Mivel példakép, nagyobb az esélye, hogy a gyermeke utánozni akarja majd. Következő “segítség” lehet a tanulási módszerek cserélése, amit már említettem és a helyes dicséretek használata, kis eredmény elérése esetében is. Gondolok itt a szóbeli dicséretre, simogatásra vagy hasonlókra.


Bevásárlókosár (0)

Az ön kosara üres.