Kerüld el a rossz szokásokat. A helyes ceruzafogás nagyon fontos, később a tanárok és maguk a gyerekek is hálásak lesznek érte.
A grafomotorikus fejlődés már az élet első hónapjaiban megkezdődik. Már a 4 hónapos gyermek is véletlenszerűen fog meg tárgyakat, később kialakul a tenyérfogás. A gyerekek először csak firkálnak, később elkezdenek vonalakat és formákat rajzolni, majd a végén elérkeznek az első betűk, szavak, majd mondatok írásához. A grafomotorikus készségek fejlesztése fontos része a gyermek általános fejlődésének és elengedhetetlen a jövőbeli mindennapos tevékenységek sikeréhez. Gyakran előfordul viszont, hogy rossz fogás alakul ki, vagy a szülők többet várnak el a saját gyermeküktől, mint az a korához elvárt lenne.
A leggyakoribb rossz szokások a gyerekek írástanítása közben:
-
Túl gyors fejlődés elvárása - okozhatja, hogy a gyermek nyomás alatt érzi magát, ezért fontos elegendő időt adni az általános készségek elsajátítására és fokozatosan rátérni a bonyolultabbakra,
-
Rossz írástechnikák alkalmazása - fontos a helyes ceruzafogás elsajátítása. Abban az esetben, hogy ez neked se megy biztosan, hagyd a tanítást szakemberre,
-
Nem elegendő türelem és bátorítás - az új dolgok tanulása elegendő türelmet és bátorítást igényel a szülők és tanárok oldaláról, a gyereknek minden előrelépés után dicséretet kellene kapnia,
-
Az egyéni igények ignorálása - minden gyerek saját tempóval sajátítja el az új készségeket, fontos ezért elfogadni az egyéni igényeit,
-
Nem elegendő szórakozás és kreativitás - ne felejtsd el, hogy a tanulás szórakoztató is lehet. Bátorítsd gyermeked írás közben a saját alkotásra és a kreativitás fejlesztésére.
Mindennek megvan a maga ideje
Gyakran előfordul, hogy a szülők azt szeretnék, gyermekük minél gyorsabban megtanuljon írni. Iskola előtt nem kötelező a gyerekeket írásra kényszeríteni. Teljesen elegendő, ha ismerik a helyes ceruzafogást, aminek hála koordinált mozdulatokat tudnak tenni. Ne felejtsd el, hogy sokkal jobb, ha a gyermek csak az iskolában tanul meg írni, pedagógus felügyelete mellett, aki elmagyarázza az egész folyamatot a kezdetektől és nem kell kijavítgatnia az otthon rosszul elsajátított ceruzafogást vagy betűírást. Mindennek megvan a maga ideje, nem jó ezért ilyen esetekben másokkal versenyezni. Fektess nagyobb figyelmet inkább a vonalak, hullámok vagy körök rajzolásának gyakorlására. Ebben segíthet például a Kis csillag munkafüzet, amely érdekes feladatokat tartalmaz az írás gyakorlására.
Mikor kész a gyermek az első vonalak és formák rajzolására?
A grafomotorikus fejlődés már az élet első hónapjaiban elkezdődik, amikor igaz a gyermekek még görcsösen fogják a ceruzát, de már ez is egy fontos szakasza a fejlődésnek, ezért elegendő teret és időt ajánlott rá biztosítani.
2 éves kortól a gyermek már képes három ujjal fogva rajzolni, vagy a negyedik ujjal megtámasztva vonalakat rajzolni vagy körberajzolni dolgokat. Ebben a korban érdemes a rajzoláson kívül a gyermekeknek építőkészletet vagy gyurmát ajánlani, amelyek segítenek a finommotorika fejlesztésében.
3,5 éves kortól már ajánlott odafigyelni a helyes ceruzatartásra, amiben segíthetnek az erre speciálisan kifejlesztett három oldalú ergonóm ceruzák vagy zsírkréták.
4-5 éves korban a gyermek már képes átmásolni a keresztet, átlós vonalakat, négyszöget vagy akár néhány betűt is.
5-6 éves korban már átmásolja a háromszöget és a legtöbb kis- és nagybetűt.
A helyes ceruzatartás nemcsak az írás folyamatosságához és olvashatóságához fontos, de az egészséges kezekhez és kényelmes íráshoz is. Itt van néhány tipp, amellyel elkerülheted azokat a problémákat, amelyek a helytelen ceruzatartással járnak:
- az íróeszközt 45 fokos szögben ajánlott tartani úgy, hogy a vége a papírhoz érjen,
- a tollat vagy ceruzát középen kell fogni a hüvelyk- és mutatóujj között - ún. hárompontos fogás,
- az íróeszközöket horizontálisan kell fogni,
- a kéz írás közben laza, nem feszes,
- ne feledkezz meg a szünetekre írás közben, amivel elkerülhető a kezek és izmok feszülése.
Fontos a grafomotorika fokozatos fejlesztése
A grafomotorika és íráskészség fejlődése minden gyereknél különbözhet. Valamelyik gyerek hamarabb készen áll az írásra, valakinek több időre van szüksége. Az a fontos, hogy támogassuk a gyermekeknél a grafomotorika fokozatos fejlődését, amely során megbirkóznak előbb az egyszerűbb rajzokkal, majd fokozatosan az írással is. Fontos odafigyelni a helyes ceruzafogásra, a helyes betűformázásra és az írás gyorsaságának és pontosságának fokozatos javulására.
Ezekkel a Lerni termékekkel játszva gyakorolhatjátok a grafomotorikát:
Ne felejtsd el, hogy amíg valamelyik gyermek több támogatást és gyakorlást igényel, addig valakinek ez sokkal gyorsabban megy. Az a fontos, hogy összpontosítsunk a készségeik fejlesztésére és támogassuk a tanulásra való igyekezetüket.