Hogyan készítsd fel gyermeked az iskolára? Ez a 9 tipp segíthet!
Az iskola megkezdése nagy mérföldkő a gyermekek és szülők életében egyaránt. Hogy az átmenet minél gördülékenyebben haladjon, fontos a gyerekeket már a nyári szünet alatt felkészíteni az iskolai teendőkre. Ebben a cikkben Sztasák Szilvia, alapiskolás tanárnő tanácsait hozzuk el neked, aki megosztotta velünk, hogyan kezelhető egyszerűen és stresszmentesen az iskolakezdés.
1. A pozitív hozzáállás az alap
A szülőknek kulcsfontosságú szerepe van az iskoláról alkotott első benyomásban. Beszélj az iskoláról pozitívan és kerüld a gyermeked ijesztgetését. Készítsd fel őt, hogy az iskola egy olyan hely, ahol új és érdekes dolgokat tanulhat, új barátokkal ismerkedhet meg és új kalandokat élhet át. „Első sorban nagyon fontosnak tartom, hogy a szülő az iskolával kapcsolatban főleg pozitív értelemben beszéljen. Végképp nem ajánlom a gyerekek megfélemlítését,“ jelentette ki Sztasák Szilvia.
2. Fokozatos rendszerbe szoktatás
Az iskola pontosan beosztott napi rendszerben működik, ami az elsősöknek még nehéz lehet az elején. Ezért már a nyári szünetben kezdjetek el bevezetni valamilyen egyszerű rendszert. Például keljetek ugyanazon időben, reggelizzetek együtt, osszatok be időt olvasásra vagy rajzolásra. Ez segíthet a gyermekednek megszokni a rendszerességet és felkészülni az iskolai órarendre. „Az első osztályos iskolások fokozatosan eljutnak a feladatokhoz, ami az óvodával szemben nagyon nagy változás, mivel ott tulajdonképpen semmilyen kötelezettségük nem volt. Pont azért, hogy ez az átmenet zökkenőmentesen haladjon, ajánlott, hogy a jövendőbeli elsős már a nyári szünet alatt is találkozzon apró, megoldásra váró feladatokkal. Ezzel felkészíthető a felelősségre, amely az iskolaévek alatt nagyon fontos szerepet kap. A legnehezebb az elsősöknek, de a diákoknak összességében is, ha addig teljesen szabad, rendszertelen napjaik voltak, egyszer csak megszokniuk az iskolával járó rendszerességet,“ jelentette ki Sztasák Szilvia.
3. Kisebb feladatok a szünidő alatt
A jövendőbeli elsősök már a szünidő alatt végezhetnek apró feladatokat. Az oktató jellegű játékok, mint a kifestők, kirakók vagy gyurma, segítenek fejleszteni a finommotorikát, miközben felkészítik a gyerekeket az írásra. Próbáljatok ki egyszerű feladatokat is, mint az otthoni tárgyak megszámolása vagy rövid történetek olvasása.
4. Tanulásra való motiváció
„A tanulásra való motivációt különböző módon támogathatjuk. Első körben ajánlott a könyvesboltok és könyvtárak látogatása, amelyekben a gyerekek bármely koruknak megfelelő könyvet megtalálnak. Az olvasásra való motivációt sokszor befolyásolja maga a minta, amit otthon látnak. Próbáld meg gyermeked közös olvasással motiválni - én olvasok neked, te nekem. Próbálj meg elolvasni egy mesét a testvérednek. Én elolvasom a saját könyvem, te a sajátod és ha befejeztük, elmeséljük miről szólt. Szintén ajánlottak a kifestők, gyurmajátékok vagy az alapvető otthoni feladatok (segítség a konyhában, kertben - egyszerű tevékenységek). Ezeknek az ajánlásoknak hála a gyermek fejlődik motorikában, ami nagyon fontos az írás elsajátításánál. A gyermek anélkül fejlesztheti és készülhet fel erre a tevékenységre, hogy felfogja, tulajdonképpen tanul. Elérhetőek különböző munkafüzetek is, amelyek színes, vidám feladatokkal motiválják a gyermeket a gyakorlásra,“ jelentette ki Sztasák Szilvia.
5. A félelem és aggodalmak kezelése
Ha a gyermek aggódik az iskolakezdés előtt, fontos ezekről az aggodalmakról beszélni és megértést tanúsítani. Biztosítsd gyermeked, hogy rendben van ha fél valami újtól és a szülők és tanárok azért vannak, hogy segítsenek neki. „A szülő az iskolakezdés első napjától szintén az iskolához tartozik, elsős gyermekével együtt. A tanár és a szülő a legfontosabb alapelemek, amelyek együtt formálják a diákot. Merem állítani, hogy épp a szülő és tanár közti összhang és kommunikáció a legfontosabb, aminek hála a diák kellő fejlődést érhet el. Ha a szülőnek valamilyen aggodalma vagy kétsége van, biztosan ajánlom azt megbeszélni a tanárokkal,“ jelentette ki Sztasák Szilvia.
6. Oktató játékok és segédeszközök
Invesztálj olyan oktató játékokba, amelyek szórakoztatóan támogatják a tanulást. „Nagyon sok oktató játék van és a gyermek ideális átfogó fejlesztését kínálják. Itt ajánlom a játék funkcionalitását nézni, és azt, hogy oktató jellege legyen. A jövendőbeli elsősök körében ideális, sőt ajánlott az olyan segédeszközök használata, amelyek akár a saját háztartásunkban is megvannak. Egyszerű példát mondok matematikára: 1+1 - egy ceruza és még egy ceruza az mennyi összesen? Két ceruza. És hasonlók,“ jelentette ki Sztasák Szilvia.
7. Ne foszd meg gyermeked a szünidőtől
„A jövendőbeli elsősök számolni, írni és olvasni fognak tanulni. Nem ajánlanám elvenni a gyermekektől a szünidőt, inkább időt szakítanék a kötelességekre is. Egy órácska naponta - leírni két mondatot, elolvasni három oldalt, kiszámolni egy egyszerű feladatot, ezt is elsősorban azért, hogy valamilyen rendszerük legyen,“ jelentette ki a tanárnő.
8. Ne hasonlítgasd a gyerekeket
„Első osztályban még nagyon fontos, hogy a gyerekek ne legyenek összehasonlítva. A központi idegrendszer fejlődése nagyon egyéni ebben az időszakban és ha az első félév szenvedésekkel teli is lenne, higgy továbbra is gyermeked készségeiben. Az első iskolaév a szülők oldaláról is nagyon sok elköteleződést és türelmet igényel. Szintén nem ajánlom összehasonlítani a tanárokat. Minden tanár valamiben különleges és kétségek esetén - kérdezz rá és kommunikálj vele,“ jelentette ki Sztasák Szilvia.
9. Motiválj és dicsérj
„Méghozzá apró sikerekért is. A kicsiből lesz egy másik és így tovább. Az első osztály a szülők számára is óriási kihívást jelent, mivel az otthonotokban is “iskola utáni” rendszert kell bevezetnetek. Higgy nekem, idővel megszokjátok és jobb lesz,“ zárta le Sztasák Szilvia.
Ezeket az ajánlásokat egy tapasztalt alapiskolás tanárnőtől kaptuk, aki otthonosan mozog az elsősök körében. Hisszük, hogy segítenek felkészíteni gyermekedet az iskolai feladatokra és hogy az első iskolaév sikerekkel és örömmel teli lesz számotokra.